|
Post by sorum on Dec 22, 2023 1:04:54 GMT 1
Dette er samletråden for U-20 A-VM 2024. Her diskuteres generelt om VM. Det vil komme egne kamptråder før Norges kamper. Gruppespill 26.12.23 kl 17:00 - USA v NOR TV 2 Sport 227.12.23 kl 17:00 - NOR v CZE TV 2 Sport 229.12.23 kl 12:00 - NOR v SVK TV 2 Sport 230.12.23 kl 17:00 - SUI v NOR TV 2 PlayFem lag i gruppa. Topp-4 til kvartfinaler 02.01.24. Sisteplass gir en enkelt nedrykkskamp mot nummer 5 i den andre gruppa. Den kampen spilles 04.01.24. Kampoppsett hele VM www.iihf.com/en/events/2024/wm20/schedule2024 WJC: Ranking the Contenders www.iihf.com/en/events/2024/wm20/news/56553/2024_wjc_ranking_the_contendersIIHFs turneringsside www.iihf.com/en/events/2024/wm20EDIT 26.12:
Norges lag på IIHF.com www.iihf.com/en/events/2024/wm20/teams/roster/41671/norwayKeepere: Martin Lundberg - Mora Markus Røhnebæk Stensrud - Storhamar Sebastian Aarsund - Linköping Backer: Gabriel Koch - Vålerenga Ludvig Lafton - Frisk Asker Tobias Bjercke Larsen - Färjestad Christopher Lie - Malmö Mathias Papuga - Storhamar Stian Solberg - Vålerenga Emil Kvernmo Wasenden - Frisk Asker Løpere: Alieu Bah - Brynäs Oskar Bakkevig - Malmö Michael Brandsegg-Nygård - Mora Patrik Dalen - Mora Casper Haugen Evensen - Victoria Royals Felix Granath - Frölunda Martin Johnsen - Storhamar Johannes Løkkeberg - West Kelowna Warriors Kasper Magnussen - Bemidji State Mats Bakke Olsen - Malmö Noah Steen - Mora Petter Vesterheim - Mora Sander Wold - Gatineau Olympiques 22.12. Fra troppen som har vært på Pre Camp er da Mathias Dehli og Christian Torrissen utelatt. Edit 23.12. Også Daniel Gloppen er nå utelatt fra VM-laget.
|
|
|
Post by sorum on Dec 22, 2023 1:07:47 GMT 1
Program for Norges lag frem mot første kamp som jo er 2. juledag, tirsdag 26.12.23.
fredag: Videomøte, Fys og lagaktivitet. Hjemreise for 2 spillere. lørdag: Istrening her og avreise til Gøteborg etter lunsj, installere oss på Frølundaborg og hotell søndag: Mat og samvære mandag: istrening og videomøte
|
|
|
Post by tvsupporter on Dec 22, 2023 14:14:36 GMT 1
Er det positivt eller negativt at de tyngste kampene kommer først?
|
|
|
Post by amk79 on Dec 22, 2023 14:25:46 GMT 1
Jeg tror det er positivt! Får tempo i beina. Må bare ikke miste selvtillit.
|
|
|
Post by sorum on Dec 22, 2023 16:06:13 GMT 1
Jeg tror det er positivt! Får tempo i beina. Må bare ikke miste selvtillit. Ja, veldig viktig at vi ikke blir totalt utspilt. Spesielt dette med keeperen. Stensrud er god, men spesielt mot USA og kanskje også mot Tsjekkia må han forvente et vedvarende press og et antall skudd på mål han ikke er vant til fra Storhamar som jo stort sett fører alle kamper. Men også utespillerne vil jo strippes for selvtillit om vi taper stort. Er redd vi ikke har hatt tøffe nok kamper i oppkjøringa. Vi var ikke med i den turneringa i Karlstad vi vanligvis har vært med på, Super Challenge. I november en jevn kamp mot Østerrike (den første kampen for sesongen). Storseire mot Latvia U-18 og Danmark. Lag som er langt unna det vi møter i VM. Så fikk vi disse to kampene mot Tyskland og Latvia denne uka. Sterk seier mot Tyskland i en fullt ut godkjent kamp. Mens kampen mot Latvia bar preg av det bare er fem dager unna VM. Men vi hadde heller ikke Stensrud i mål som kanskje kunne ha tatt noen av målene. Vi har altså spilt fem kamper før VM. Hvis vi ser til Slovakia som vi møter 29.12. har de spilt 12 kamper som følger: --Juli: Tyskland x 2 --August: Sverige, Finland, Sveits og Tsjekkia --November: Sverige, Finland, Sveits og Tsjekkia --Desember: Finland og Tyskland Vi vil jo neppe bli invitert til de turneringene som Slovakia nå får være med pga at Russland er utestengt. Men det må vurderes hvordan vi kan få bedre matching enn vi har hatt i høst. Mot lag som Latvia, Tyskland og Østerrike. Evt mot seniorlag her hjemme slik Slovakia har hatt tradisjon gjennom HK Orange U-20, som har spilt et antall kamper gjennom sesongen mot lagene i Extraliga.
|
|
|
Post by sorum on Dec 22, 2023 23:18:34 GMT 1
Troppen er klar. Sjekk åpningsinnlegget.
|
|
|
Post by sorum on Dec 22, 2023 23:48:27 GMT 1
|
|
|
Post by sorum on Dec 23, 2023 14:29:52 GMT 1
Også Daniel Gloppen er utelatt fra VM-troppen. Lagene kan ha 3 målvakter og 20 utespillere. Laguttaket er oppdatert i åpningsinnlegget.
|
|
|
Post by rusnak on Dec 23, 2023 16:35:41 GMT 1
Dehli burde vært med i den endelige troppen,han er den spilleren som har scoret jevnlig på det høyeste nivået av disse spillerne på det norske laget. MJ kunne f.eks hatt godt av en lekekamerat i Dehli,i stedet går man for en grovarbeider i Granath(Granath har nok kvaliteter utover det defensive også). Det er ikke noe feil med Granath og han forsvarer vel en plass i troppen uansett. Men jeg syns at det burde vært plass til en offensiv spiller, i tillegg til de som allerede er tatt ut.
Når det gjelder kampen mot USA,er det som det har vært inne på tidligere i tråden viktig at en ikke går på ett kjempetap. Alt under 7 mål må vel sies å være bra, når amerikanerne nok etterhvert får hull på byllen kan det bli veldig vanskelig for det norske laget å stå i mot. Personlig frykter jeg ett tosifra nederlag.
|
|
mjau
Full Member
|
Post by mjau on Dec 23, 2023 17:14:11 GMT 1
Dehli burde vært med i den endelige troppen,han er den spilleren som har scoret jevnlig på det høyeste nivået av disse spillerne på det norske laget. MJ kunne f.eks hatt godt av en lekekamerat i Dehli,i stedet går man for en grovarbeider i Granath(Granath har nok kvaliteter utover det defensive også). Det er ikke noe feil med Granath og han forsvarer vel en plass i troppen uansett. Men jeg syns at det burde vært plass til en offensiv spiller, i tillegg til de som allerede er tatt ut. Når det gjelder kampen mot USA,er det som det har vært inne på tidligere i tråden viktig at en ikke går på ett kjempetap. Alt under 7 mål må vel sies å være bra, når amerikanerne nok etterhvert får hull på byllen kan det bli veldig vanskelig for det norske laget å stå i mot. Personlig frykter jeg ett tosifra nederlag. Om du ser rekke for rekke var det aldri plass til han, dessverre. Granath kan gjøre en jobb i alle fire rekkene og har spilt i Europas beste akademi siden han var 16 i tillegg til å debutere i SHL i år. Dehli er god offensivt og for å bruke han riktig, måtte han ha slått ut løpere som Steen, B-Nygård, Haugen Evensen, Bah, Magnussen, MJ og Bakke Olsen med fler. I tillegg er han 06 og konkurrer med 04 og 05-kullene som har et par år ekstra med rutine på et høyere nivå. Riktig avgjørelse av trenerne på de tre som ble sendt hjem. Dehli er spennende og kommer til å få sjansen på U20 i to år til, så absolutt en spiller med potensiale. Når det gjelder USA, så er jeg redd det blir stygt... De har det beste laget på papiret med Sverige, så her kommer det til å gå FORT! Får bare prøve å minimere tapet Tror nok den eneste sjansen vi har er mot Sveits. Slovakia og Tjekkia blir nok litt for sterke, men vi kan fort ta poeng om vi er heldige.
|
|
|
Post by svinne on Dec 23, 2023 17:37:34 GMT 1
Dehli burde vært med i den endelige troppen,han er den spilleren som har scoret jevnlig på det høyeste nivået av disse spillerne på det norske laget. MJ kunne f.eks hatt godt av en lekekamerat i Dehli,i stedet går man for en grovarbeider i Granath(Granath har nok kvaliteter utover det defensive også). Det er ikke noe feil med Granath og han forsvarer vel en plass i troppen uansett. Men jeg syns at det burde vært plass til en offensiv spiller, i tillegg til de som allerede er tatt ut. Når det gjelder kampen mot USA,er det som det har vært inne på tidligere i tråden viktig at en ikke går på ett kjempetap. Alt under 7 mål må vel sies å være bra, når amerikanerne nok etterhvert får hull på byllen kan det bli veldig vanskelig for det norske laget å stå i mot. Personlig frykter jeg ett tosifra nederlag. Om du ser rekke for rekke var det aldri plass til han, dessverre. Granath kan gjøre en jobb i alle fire rekkene og har spilt i Europas beste akademi siden han var 16 i tillegg til å debutere i SHL i år. Dehli er god offensivt og for å bruke han riktig, måtte han ha slått ut løpere som Steen, B-Nygård, Haugen Evensen, Bah, Magnussen, MJ og Bakke Olsen med fler. I tillegg er han 06 og konkurrer med 04 og 05-kullene som har et par år ekstra med rutine på et høyere nivå. Riktig avgjørelse av trenerne på de tre som ble sendt hjem. Dehli er spennende og kommer til å få sjansen på U20 i to år til, så absolutt en spiller med potensiale. Når det gjelder USA, så er jeg redd det blir stygt... De har det beste laget på papiret med Sverige, så her kommer det til å gå FORT! Får bare prøve å minimere tapet Tror nok den eneste sjansen vi har er mot Sveits. Slovakia og Tjekkia blir nok litt for sterke, men vi kan fort ta poeng om vi er heldige. Enig. Synes uttaket er bra. Hadde kanskje trodd at man hadde bruk for fysikken til Gloppen (også siden Myhre er ute), men man har valgt litt mere tempo sterke spillere i Papuga, Lie og Lafton. Det blir viktig å få i gang topp rekkene. 1. rekka med Brandsegg-Vesterheim-Steen er samspilte og gode og kommer til å bite godt fra seg. Utfordringen blir å finne en rekke hvor MJ fungerer. MJ er både litt tempo svak og mangler en del fysikk. Både Magnussen og Bakke-Olsen mangler tempo, men har bra fysikk og ok ferdigheter. Kanskje bør man bytte en av disse ut med en mere skøyte-sterk og bevegelig forward. Det er flere alternativer, men kanskje Bakkevig kunne fungere godt med MJ og Magnussen?
|
|
|
Post by sorum on Dec 23, 2023 18:56:48 GMT 1
Enig. Synes uttaket er bra. Hadde kanskje trodd at man hadde bruk for fysikken til Gloppen (også siden Myhre er ute), men man har valgt litt mere tempo sterke spillere i Papuga, Lie og Lafton. Det blir viktig å få i gang topp rekkene. 1. rekka med Brandsegg-Vesterheim-Steen er samspilte og gode og kommer til å bite godt fra seg. Utfordringen blir å finne en rekke hvor MJ fungerer. MJ er både litt tempo svak og mangler en del fysikk. Både Magnussen og Bakke-Olsen mangler tempo, men har bra fysikk og ok ferdigheter. Kanskje bør man bytte en av disse ut med en mere skøyte-sterk og bevegelig forward. Det er flere alternativer, men kanskje Bakkevig kunne fungere godt med MJ og Magnussen? Svinne, sett gjerne opp backpar og rekkene! Vi har heldigvis et ganske samspilt lag og gamle relasjoner kan kanskje dyrkes? Jeg skal komme med kamptråd for USA-kampen seneste 1. juledag. Men de ser vanvittig sterke ut. Bare to som ikke er draftet, og de to blir det til sommeren. Så spiller nesten alle i NCAA mot seniorer og gjør det bra der. Vi skal bare gå 8 måneder tilbake til U-18 A-VM. Vi taper 12-1 for USA der. De tre som er på topp i poengligaen etter VM, 2005-modeller, er med også nå. Klarer vi å begrense det til under to-sifret og får et par mål selv tror jeg vi skal være fornøyd. Det er ikke katastrofe for et nyopprykket lag. Alt handler om å være best mulig forberedt til kampene mot Slovakia og Sveits.
|
|
|
Post by svinne on Dec 23, 2023 19:24:32 GMT 1
Enig. Synes uttaket er bra. Hadde kanskje trodd at man hadde bruk for fysikken til Gloppen (også siden Myhre er ute), men man har valgt litt mere tempo sterke spillere i Papuga, Lie og Lafton. Det blir viktig å få i gang topp rekkene. 1. rekka med Brandsegg-Vesterheim-Steen er samspilte og gode og kommer til å bite godt fra seg. Utfordringen blir å finne en rekke hvor MJ fungerer. MJ er både litt tempo svak og mangler en del fysikk. Både Magnussen og Bakke-Olsen mangler tempo, men har bra fysikk og ok ferdigheter. Kanskje bør man bytte en av disse ut med en mere skøyte-sterk og bevegelig forward. Det er flere alternativer, men kanskje Bakkevig kunne fungere godt med MJ og Magnussen? Svinne, sett gjerne opp backpar og rekkene! Vi har heldigvis et ganske samspilt lag og gamle relasjoner kan kanskje dyrkes? Jeg skal komme med kamptråd for USA-kampen seneste 1. juledag. Men de ser vanvittig sterke ut. Bare to som ikke er draftet, og de to blir det til sommeren. Så spiller nesten alle i NCAA mot seniorer og gjør det bra der. Vi skal bare gå 8 måneder tilbake til U-18 A-VM. Vi taper 12-1 for USA der. De tre som er på topp i poengligaen etter VM, 2005-modeller, er med også nå. Klarer vi å begrense det til under to-sifret og får et par mål selv tror jeg vi skal være fornøyd. Det er ikke katastrofe for et nyopprykket lag. Alt handler om å være best mulig forberedt til kampene mot Slovakia og Sveits. Kanskje slik: Forwards: Brandsegg - Vesterheim - Steen Magnussen - MJ - Bakkevig Bah - Løkkeberg - Evensen/Bakke-Olsen Granath - Wold - Dalen Litt usikker på hvor jeg plasserer Bakke-Olsen. Koch - Solberg Wasenden - Lafton Bjercke-Larsen - Lie Papuga Evt Papuga i stedet for Lafton. Koch og Solberg må spille mye og da er jo vurderingen om de skal spille sammen eller i to forskjellige backpar?
|
|
|
Post by johnpx on Dec 23, 2023 19:25:55 GMT 1
Tror også det kan bli stygt mot USA. Meget godt lag. Kanskje det beste. Håper vi holder unna to sifra her.
|
|
|
Post by rusnak on Dec 23, 2023 20:54:26 GMT 1
I forhold til bredden på løpersiden mener jeg fortsatt at det hadde vært best å ta med Dehli. Vært fint å hatt en ekstra offensiv spiller og brukt å stokke stokke kortene med hvis det skulle låse seg. Når det kommer til å gi en spiller erfaring på høyeste junior nivå,hadde det også vært ett pre.
Er enig med i at USA,nok blir hardest i mot. Sveits er bedre enn folk anslår,trur jeg.
|
|