|
Post by sorum on Oct 13, 2024 22:48:00 GMT 1
Takk for tallene Fjella!
Noen kommentarer:
--VIF har fine tall så langt. Men i motsetning til spesielt Oilers svinger tallene veldig ift hvem som er motstander. Nå kommer kamper mot Stjernen, Comet, Sparta og Narvik. Ingen av de appellerer veldig, hvis da ikke Sparta begynner å vinne kamper igjen. Og disse lagene har ikke med mange bortesupportere. VIF satser ikke på temakamper eller reduserte priser. De håper å bygge en så stor base av trofaste supportere som vil se et vinnende lag uten å måtte lokkes med det ene eller andre. Blir spennende å se om de i det minste holder seg på over 2000 tilskuere på disse kampene.
--Storhamar har jo også hatt tre hjemmekamper i CHL med over 3000 tilskuere hver gang. Og så har vi denne boikotten fra VIF, og priser opp til 350 kr for voksne og 250 kr for barn mot VIF og Oilers som innvirker. Under 4500 tilskuere mot VIF er skuffende. Men jeg tror det blir bedre neste gang 23. nov.
--Lillehammer har bare 1153 i snitt etter 4 hjemmekamper. Men henger bra med på tabellen. Før Hockey Classic lørdag 26. okt har de kamper mot Narvik, VIF og Frisk. Klarer de 4-5 poeng her vil det hjelpe på optimismen før kampen mot Storhamar i Håkons Hall. I fjor hadde tilsvarende kamp hele 10348 tilskuere. Et utrolig bra tall. Jeg tror ikke de kommer i nærheten av dette denne gang. Kan nevne av Storhamar spiller mot Färjestad nå tirsdag 15. okt i Karlstad. Det er satt opp 16 busser! og mange kjører privatbiler. Er forventet 1500 fra Hamar. Disse må også møte opp på Lillehammer for at tallet skal bli bra. Har sett reklamebanner hvor det sto 4300 solgte billetter. Det var noen dager siden. Jeg tipper rundt 7000 tilskuere. I 2022 var motstander Oilers og da var tallet 6532.
|
|
|
Post by kristianstokdahl on Oct 14, 2024 0:00:26 GMT 1
Fin tråd igjen, Fjella.
Jeg mener jo som i fjor at det er best å sammenlikne med hvordan det så ut på samme tid som året før, og ikke hele sesongen, fordi oppslutningen er ulik gjennom sesongen. Stort sett tilsier historien at tallene øker i siste del.
Foreløpig er det egentlig ørlite for tidlig å lage en god prognose, når eksempelvis Stjernen kun har spilt tre hjemmekamper. Jeg meldte meg på fjorårsdiskusjonen i midten av november, og da har man et tydeligere bilde.
Men slik ser det altså ut per 14. oktober:
Oilers 3.717 (+58) Vålerenga 3.426 (+653) Storhamar 2.869 (+372) Sparta 1.862 (-258) Frisk Asker 1.692 (-16) Stjernen 1.464 (-122) Lillehammer 1.153 (-68) Comet 1.027 (-12) Narvik 710 (-367 sammenliknet med Ringerike) Lørenskog 622 (-343)
I sum hadde lagene så å si helt likt antall tilskuere på de tilsvarende kampene i fjor som i starten av denne sesongen.
Lørenskog hadde dessuten hatt en godt besøkt kamp mot Vålerenga på denne tiden i fjor, som de ikke har hatt i år. Tar man det i betraktning ligger vi foreløpig seks-sju hundre tilskuere foran fjoråret, som er 0,8 prosent.
Nå tror ikke jeg helt på at vi kommer til å overgå fjoråret i publikumstilstrømning til slutt, men med lik utvikling herfra og ut så vil vi altså det. Utviklingen fra november og ut i fjor var dessuten ikke like økende som året før (som gjorde at min prognose i november på 2.070 endte med fasit på 2.035).
Så egentlig finnes det jo en oppside i forhold til fjorårsutviklingen, når man ser to sesonger tilbake.
Men som sagt, man har et langt bedre bilde i midten av november. Da ser vi også tydeligere om de endrede forutsetningene i sportslig nivå for enkelte klubber slår hardere ut.
|
|
|
Post by Fjella on Oct 15, 2024 8:30:56 GMT 1
Takk for viktige opplysningar om publikumssituasjonen frå Sørum og Kristian! Dei kjem med viktige detaljar og vurderingar.
Kristan skriv: "Jeg mener jo som i fjor at det er best å sammenlikne med hvordan det så ut på samme tid som året før, og ikke hele sesongen, fordi oppslutningen er ulik gjennom sesongen. Stort sett tilsier historien at tallene øker i siste del."
Er heilt i samd i denne vurderinga, og dessutan er fjordårssesongen ikkje lengre unna i tid enn at folk hugsar ein del av den, og då er det interessant å jamføre, slik Kristian no har gjort. Dei som vil ha eit best mogleg oversyn for kvart lag, bør gå til tabellen som Kristian har laga, og ikkje til min.
Når det gjeld ein samla prognose for sesongen, meiner eg det er betre å bruke fleire år til jamføring, for om fjordårssesongen har hatt ei unormal utvikling, kan det slå dårleg ut i prognosen. Som nemnt i innlegget mitt, har eg etter skjønn landa på fem sesongar.
Og som det også står i innlegget mitt, kom eg til 1975 som er det nest beste resultatet i historia til 10-klubbserien. Det er vel også i tråd med det Kristian meiner når han skriv "Nå tror ikke jeg helt på at vi kommer til å overgå fjoråret i publikumstilstrømning til slutt ..."
Eg kjem tilbake etter 90 kampar, 2/5-delar av serien. Då veit vi mykje meir, alle har møtt alle heime, og vi veit resultatet av Hockey Classic.
|
|
|
Post by sorum on Oct 27, 2024 19:43:51 GMT 1
Helgens 5 kamper i @ehlnoo hadde hele 17376 tilskuere, snitt 3475:
Frisk-Vålerenga 3714 Lillehammer-Storhamar 7070 Sparta-Stavanger Oilers 3429 Stjernen-Lørenskog 1963 Comet-Narvik 1200
Og fredag får vi for første gang full runde, "Superfredag"
|
|
|
Post by Fjella on Nov 17, 2024 10:16:16 GMT 1
Den andre femdelen av sesongen så og seia unnagjort. Her kjem det andre publikumsoversynet for EHL. Det er spela 88 kampar og her kjem resultata:
1 Stavanger 3673 2 Vålerenga 3234 3 Storhamar 2547 4 Sparta 2164 5 Frisk 2006 6 Lillehammer 1951 7 Stjernen 1470 8 Comet 1082 9 Narvik 704 10 Lørenskog 541
Gjennomsnitt 1937
Det mest oppsiktsvekkjand ved denne lista er den store tilbakegangen til Storhamar. I fjor låg Storhamar føre Våleringa, men i år ligg Vålerenga føre med god margin. Som venta greier ikkje Narvik å fylgje opp suksessen til Ringerike frå i fjor.
Gjennomsnittet etter andre delen av serien er godt over fyrste delen som var på 1855 - altså ein auke på heile 82. Noko av denne auken var venta fordi oppslutninga etter andre del har generelt vore større enn i fyrste delen. Men framfor alt kjem auken av at Lillehammer no har fått med Hockey Classic i statistikken med 7070 på tribunane i Håkons Hall.
For dei laga som har var med både i fjor og i år, er stillinga denne, lista opp etter framgag/tilbakegang: Samanlikninga er med heile sesongen i fjor
NR, Lag, 2025, +/-
1 Lillehammer 1951 223 2 Vålerenga 3234 138 3 Stavanger 3673 15 4 Frisk 2006 9 5 Comet 1082 -3 6 Stjernen 1470 -60 7 Sparta 2164 -61 8 Lørenskog 541 -189 9 Storhamar 2547 -715
Gjennomsnitt 2074 2146 -71
Vi ser at Vålerenga har hatt god framgang også jamført med førre sesong, og at også Stavanger og Frisk har hevda seg godt. For Storhamar er det rett og slett stygge tal som sikkert no blir diskuterte i klubben. Det blir nok spørsmål om årsaka til den svake oppslutninga. Eg presiserer at desse tala er jamførde med førre sesongen utan noka justering. Tala for Lillehammer er difor altfor optimistiske her pga. Hockey Classic. Dei vil bli justerte i neste innlegget mitt som blir ein prognose.
Eg håpar også at Kristian publiserer ei jamføring med ståa etter 88 kampar i fjor
|
|
|
Post by nadaa on Nov 17, 2024 10:51:49 GMT 1
For Storhamar blinker det et rødt lys dette er kritisk når man vet Storhamar er svært avhengig av publikumstall for å få penger i kassa. Å differensiere priser på kampene har feilet totalt, det kommer færre folk på toppkampene og det kommer ingen flere mot bunnlagene.
Er nok mørke skyer på kontoret til Storhamar om dagen, her lever man på de siste millionene etter redningspakka i fjor tipper jeg.
|
|
|
Post by Fjella on Nov 17, 2024 11:27:44 GMT 1
Her kjem den andre publikums-prognosen basert på om lag 2/5 delar av sesongen (88 kampar). Eg har teke utfordringa og prøver meg på ein prognose for publikumstalet basert resultata for 5 tidlegare sesongar. Med andre ord prøver eg å ta høgde for at publikumstalet aukar utover i sesongen
Basert på 45 kampar: 1976 (-59) (sjå tidlegare innlegg) Basert på 88 kampar: 1948 (-87)
Vi ser at prognosen for heile sesongen basert på 88 kampar, gjev dårlegare publikumstal enn den førre etter 45 kampar. Noko av årsaka ligg i at det reelle talet for Hockey Classic kom på 7070 mot 9000 som eg la inn i prognosen etter 45 kampar. Det utgjer i snitt 9 personar. Hadde vi vist det etter 45 kampar, ville vi då ikkje fått -59, men -68. Det forklarar likevel berre ein del av at den nyaste prognosen gjev lågare tal enn den etter 45 kampar. Vi må vera så ærlege å seia at denne 2 delen av serien ikkje har stått heilt til forventningane.
Konklusjon
Når vi no jamfører med førre sesongen, må vi hugse på at det var ein rekordsesong. Det er ikkje grunn til stor pessimisme, for om oppslutninga blir på 1948, som prognosen seier, er det tredje best i historia til ti-klubbserien. Det er berre resultata i fjor og i 2017 som var betre. Nemnast må også at Ringerike i fjor presterte betre enn Narvik i år. Skilnaden utgjer 38 personar i snittet for alle laga.
|
|
|
Post by hawkie on Nov 17, 2024 12:01:12 GMT 1
For Storhamar blinker det et rødt lys dette er kritisk når man vet Storhamar er svært avhengig av publikumstall for å få penger i kassa. Å differensiere priser på kampene har feilet totalt, det kommer færre folk på toppkampene og det kommer ingen flere mot bunnlagene. Er nok mørke skyer på kontoret til Storhamar om dagen, her lever man på de siste millionene etter redningspakka i fjor tipper jeg. Jeg regnet ut snittet etter 9 hjemmekamper forrige sesong og endte på 2829, som gir et minus på 282 sålangt denne sesongen. Det var ca 9500 tilskuere innom CHL så alt i alt har det vært langt flere folk innom CC-amfi så langt denne sesongen kontra forrige, så forhåpentligvis ser det ikke så mørkt ut som du skisserer her. Men enig i at tallene ikke er gode. Tenker det bør tas en vurdering av priser etter hjemmekampen mot Vif. Etter kampen på jordal i går bør alt ligge til rette for opp mot 6000 tilskuere.
|
|
|
Post by nadaa on Nov 17, 2024 17:49:13 GMT 1
For Storhamar blinker det et rødt lys dette er kritisk når man vet Storhamar er svært avhengig av publikumstall for å få penger i kassa. Å differensiere priser på kampene har feilet totalt, det kommer færre folk på toppkampene og det kommer ingen flere mot bunnlagene. Er nok mørke skyer på kontoret til Storhamar om dagen, her lever man på de siste millionene etter redningspakka i fjor tipper jeg. Jeg regnet ut snittet etter 9 hjemmekamper forrige sesong og endte på 2829, som gir et minus på 282 sålangt denne sesongen. Det var ca 9500 tilskuere innom CHL så alt i alt har det vært langt flere folk innom CC-amfi så langt denne sesongen kontra forrige, så forhåpentligvis ser det ikke så mørkt ut som du skisserer her. Men enig i at tallene ikke er gode. Tenker det bør tas en vurdering av priser etter hjemmekampen mot Vif. Etter kampen på jordal i går bør alt ligge til rette for opp mot 6000 tilskuere. Joda det var folk å så CHL kampene, men alle inntektene her blir spist opp av reiseutgifter. Ikke glem at forrige sesong hadde Storhamar 3 hjemmekamper mot VIF/Oilers i seriespillet som trakk bra med folk i år møter man disse lagene kun 2 ganger hjemme det kommer til å merkes hardt på snittet.
|
|