|
Post by sorum on Mar 3, 2023 23:12:03 GMT 1
Etter Comet sin seier i 5. kamp mot Nidaros blir oppsettet for kvalifiseringen slik:
09.03.2023 19:00 Comet Halden Elite - Grüner
09.03.2023 19:00 Ringerike - Lørenskog
11.03.2023 16:00 Comet Halden Elite - Ringerike
11.03.2023 16:00 Lørenskog - Grüner
16.03.2023 19:00 Lørenskog - Comet Halden Elite
16.03.2023 19:00 Grüner - Ringerike
18.03.2023 16:00 Lørenskog - Ringerike
18.03.2023 18:00 Grüner - Comet Halden Elite
23.03.2023 19:00 Grüner - Lørenskog
23.03.2023 19:00 Ringerike - Comet Halden Elite
25.03.2023 16:00 Comet Halden Elite - Lørenskog
25.03.2023 16:00 Ringerike - Grüner
|
|
|
Post by sorum on Mar 4, 2023 22:59:27 GMT 1
|
|
|
Post by sorum on Mar 8, 2023 1:49:04 GMT 1
Sportskommentator i Halden Arbeiderblad skriver bl.a.
--Et viktig løft for Comet og norsk hockey
For kampserien mot Nidaros har vekket til live noe i haldensere, mye takket være forbundets endring i kvalstrukturen. Da forbundet bestemte seg for å endre kvalspillet foran forrige sesong, var det mange som reagerte. Fire lag får sjansen, to vinnere av best-av-fem går videre til det «vanlige» kvalspillet.
Jeg skjønner argumentet med at serievinneren bør oppnå noe mer enn å risikere å ryke ut før selve kvalspillet. Kanskje bør det innføres direkte opprykk for serievinner, og direkte nedrykk for sisteplassen i eliteserien.
Men det å ha kampserier mellom de samme lagene er grunnen til at sluttspill i ishockey fungerer så bra. Og det må forbundet for all del ikke gjøre noe med. Tvert i mot, det må gjøres enda mer.
En rekke ganger etter konkursen har Comet deltatt i den gammeldagse kvalserien, der to lag fra eliteserien og to lag fra 1. divisjon møtes. Med noen få unntak har disse kvalseriene vært ganske kjedelige. For lagene i 1. divisjon er det ofte mer eller mindre over etter første hjemmekamp. Tap i den kampen og spenningen er borte.
Kjør gjerne slike kampserier istedenfor kvalserien også. Og kjør gjerne best-av-sju. Semifinale og finale. Dynamikken blir helt annerledes når samme lag møter hverandre annenhver dag, og jeg mener endringen er stort sett utelukkende positiv.
Fjorårets oppgjør mot Lørenskog var en forsmak. Publikum elsker slike dueller, nylige tilskuertall i Trondheim og Halden gir etterlengtede kroner i kassa og media har masse å skrive om.
|
|
|
Post by sorum on Mar 9, 2023 0:03:08 GMT 1
Fra nitten.no : Nidaros-forslag Flere ligaer praktiserer blant annet play in til kvartfinalene og andre varianter enn den norske modellen når det kommer til opp- og nedrykk. I Fjordkraft-ligaen går som kjent de åtte beste til sluttspill mens lag ni og ti må ut i kvalifisering mot vinnerne av play in-kampene i 1. divisjon om to ledige plasser på øverste nivå. - Det er ingen av klubbene der som har foreslått noen endringer, men Nidaros Hockey ber om at vi ser på dette med opp- og nedrykk og strukturen mellom de ulike nivåene, forteller Salsten. - Det er en prosess vi ønsker å bruke neste år på, jobbe grundig med og se på om det er ønskelig med kvalifisering, direkte opprykk, antall kamper og lignende. www.nitten.no/blogg/12-0-i-kamper-og-sluttspillrekord-siffer-vi-ikke-onsker-i-et-sluttspill
|
|
|
Post by sorum on Mar 9, 2023 0:07:39 GMT 1
Fra VårtOslo :
Når VårtOslo møter hovedtreneren kvelden før den første kampen om nedrykk, som finner sted i Halden, er det en positiv og offensiv hovedtrener som ser fram til de neste to ukenes viktige kamper.
— Nå har vi fått trent veldig bra siden seriespillet var ferdig i februar, og vi begynner også å få flere spillere tilbake fra skade. Så nå er vi klar for det som helt sikkert blir en jevn og spennende kvalifisering, sier Elverud.
For Løkka-klubben, som før sesongen hadde en hårete målsetting om å komme til kvartfinalen i sluttspillet, står nedrykk som noe en ikke snakker om.
— Det å rykke ned vil være en enorm skuffelse. Det er heller ikke sikkert det blir så lett å komme seg fort opp igjen om vi skulle ryke, mener hovedtreneren.
|
|
|
Post by sorum on Mar 9, 2023 1:27:24 GMT 1
|
|
|
Post by sorum on Mar 9, 2023 17:50:53 GMT 1
|
|
|
Post by tigern on Mar 10, 2023 11:10:34 GMT 1
2 seire til FK lagene, men ser en på skuddstatistikken så er det jo 1.div lagene som legger flest pucker på mål.... Noen som så matchene som kan utdype om disse resultatene kommer av at FK har bedre keepere eller at 1.div kaster pucker på mål uten at det er så mye farlighet i det...
|
|
|
Post by oppgitt on Mar 10, 2023 12:21:02 GMT 1
Hvis man ser på Lørenskog som jeg har sett mest i år, så er det ingen bombe at de vant skuddstatistikken, for det har de vel gjort i alle kamper i år. De er eksperter til å kaste puck på mål, og i mange situasjoner vil jeg si uten mål og mening. Det ofte er det samme som å gi fra seg puck i deres tilfelle.
Comet er vel også litt der, selv om de kanskje har ei rekke som gjør at dette kan være en vei å gå, med raske løpere som jobber etter i håp om noe nedfallsfrukt fra keeper.
|
|
|
Post by mt on Mar 10, 2023 13:55:10 GMT 1
2 seire til FK lagene, men ser en på skuddstatistikken så er det jo 1.div lagene som legger flest pucker på mål.... Noen som så matchene som kan utdype om disse resultatene kommer av at FK har bedre keepere eller at 1.div kaster pucker på mål uten at det er så mye farlighet i det... Jeg så store deler av Comet-Grüner i går og må si at det var ganske jevnt spillemessig. I tredje periode var sågar Comet klart bedre og Grüner hang faktisk litt i tauene der en stund. Bra keeperspill hos Grüner i den perioden holdt dem inne vil jeg si. Comet fyrer av relativt mye, men ja en del av det vil jeg kalle å legge pucken på mål. I tillegg er de ikke hissige nok i den viktige fasen foran mål heller. Sjelden noen tar seg av evt. returer. Grüner har også bedre enkeltspillere som er vassere og skarpere foran kassa, som f.eks. Spaberg Olsen, Halmrast, Olovsson og Tammela, og det vippet kampen i deres favør i går, etter mitt syn.
|
|
|
Post by sorum on Mar 11, 2023 19:04:31 GMT 1
Fine resultater i dag for spenningen i kvalserien.
Comet - Ringerike 2-1 etter straffer, 1162 tilskuere.
Lørenskog - Grüner 4-3, 607 tilskuere.
Tabellen etter to runder:
1. Ringerike 4 2. Lørenskog 3 3. Grüner 3 2. Comet 2
Neste kamper torsdag:
Grüner - Ringerike
Lørenskog - Comet
|
|
|
Post by sorum on Mar 11, 2023 20:54:30 GMT 1
|
|
|
Post by krutov on Mar 14, 2023 13:13:36 GMT 1
Lar meg imponere av Lørenskog! Etter nedgradring til 2.div har de vist år etter år at de er en viktig bidragsyter til Norsk hockey. Syns de spiller kul hockey og at de kan fylle på med yngre spillere fra egen stall er imponerende. Om de er klare for å ta steget opp i FKL så må jeg rope ut et stort nei for jeg tror ikke de har org. til dette og at det økonomsik vil fort bli en katastrofe for klubben, men gi de 2-4 sesonger til så tror jeg de fort er tilbake i FKL.
|
|
|
Post by mt on Mar 14, 2023 15:04:36 GMT 1
Lar meg imponere av Lørenskog! Etter nedgradring til 2.div har de vist år etter år at de er en viktig bidragsyter til Norsk hockey. Syns de spiller kul hockey og at de kan fylle på med yngre spillere fra egen stall er imponerende. Om de er klare for å ta steget opp i FKL så må jeg rope ut et stort nei for jeg tror ikke de har org. til dette og at det økonomsik vil fort bli en katastrofe for klubben, men gi de 2-4 sesonger til så tror jeg de fort er tilbake i FKL. Jeg er også imponert over Lørenskog. Spiller fremoverrettet, rask hockey og gjør det helt uten frykt. Er også meget godt organisert og har en god struktur. Meget sterkt det de får til for tiden og skulle jeg ha oppsummert det hele med bare to ord så ville jeg ha brukt "ungdommelig pågangsmot".
|
|
|
Post by oppgitt on Mar 16, 2023 21:58:56 GMT 1
Delvis stygg kamp på Lørenskog i dag, og er vel noen karantener på gang der for vertene, etter at Comet vant på sudden.
|
|