|
Post by sorum on Feb 26, 2023 2:26:55 GMT 1
Samletråd for sluttspillet 2023.
Siste serierunde spilles tirsdag 28. februar kl. 1900. Direkte etter TV-kampen Sparta-Stjernen skal de tre øverste lagene velge sine kvartfinalemotstandere. Lag 4 får det laget som ikke ble valgt av noen av de tre øverste. Stavanger Oilers er seriemestere og får velge mellom lag 7 og lag 8. De har tradisjon for å velge lag 8 når de er seriemestere. I så fall velger de MS.
Oppdatert 28.02.
Serien endte slik:
1. Oilers 2. Storhamar 3. VIF 4. Sparta 5. Stjernen 6. Frisk 7. Lillehammer 8. MS
Kvartfinalene ble slik:
Oilers - Lillehammer
Storhamar - MS
VIF - Frisk
Sparta - Stjernen
Kvartfinalene spilles: 3, 5, 7, 9, 11, 13, 15. mars. Lag 1 til 4 starter med hjemmekamp fredag 3. mars.
Semifinalene spilles: 18.-31. mars. En semifinaleserie pr dag, rank 1 spiller først. Går Oilers til semifinale er det de som starter med hjemmekamp lørdag 18. mars. 19. mars spiller så det laget som er nr. 2 på rankingen, av de fire semifinalelagene, sin første hjemmekamp.
Finalene spilles: 3, 5, 8, 11, 13, 15 og 17. april. Dette er altså påskeuka og uka deretter. Andre kamp er onsdag før skjærtorsdag. Tredje kamp er påskeaften.
|
|
|
Post by Fjella on Feb 26, 2023 10:05:20 GMT 1
Dette blir spennande. Ja, eg trur også at Stavanger kjem til å velja M/S framfor Lillehammer. Geografien spelar nok inn i dette valet. Det er ingen grunn til å få ei noko lengre bussreise til Lillehammer når dei lettare kjem seg til Oslo. Eg trur Stavanger reknar med avansement på berre fire kampar same kven motstandaren blir av dei to. Og skulle det gleppe i ein av kampane, er vel ikkje ein ekstra kamp i Stavanger heller å forakte. Kanskje vil Oilers tenkje seg om dersom M/S spelar ein knall-kamp mot Vålerenga.
Det ligg i korta at Storhamar kjem til å vinne mot Frisk som ikkje har noko å spela for (kan kanskje også finne på å kvile spelarar). Dermed blir det sylv på Storhamar og eit triveleg mjøsderby for Storhamar og litt ekstra pengar i kassa for Lillehammer.
Vålerenga tek seg vel av M/S og blir nr. 3, og kjen då til å velja Frisk (trur eg temmeleg sikkert).
Vi kan få desse kvartfinalane: Stavanger - M/S Storhamar - Lillehammer Vålerenga - Frisk Stjernen - Sparta eller omvendt
I så fall blir dette eit fenomenalt oppsett for kvarten.
|
|
|
Post by Fjella on Feb 26, 2023 11:48:54 GMT 1
Om innlegget ovanfor slår til, blir dette eit fenomenalt opplegg for semifinalane. Dei fire kjerneområda for hockey får ein representant i semien:
Rogaland (så og seia 100 % sikkert) Mjøsområdet Oslo og/eller Asker Østfold.
Betre kan det ikkje bli.
|
|
|
Post by mt on Feb 26, 2023 12:10:49 GMT 1
Stavanger og (høyst sannsynlig) Storhamar kommer til å ta seg greit av De Insolvente. Spenningen står i de to andre kvartfinalene. Det kan bli close race.
|
|
|
Post by daggen on Feb 26, 2023 15:34:22 GMT 1
Hva velger Enga hvis Sparta havner på 5 plass?
Frisk - Vålerenga --> Begge lag vunnet 1 kamp hver etter fulltid, resten gått til OT. Frisk med "ny" trener og skadefri tropp kan skape problemer for Enga. Vålerenga - Sparta --> Sparta overlegne Enga på høsten. Men har ikke sett bra ut etter jul og er vell noe usikkerhet på skadefronten. Viktige Martin Grönberg sliter med hodet(?). Vålerenga - Stjernen --> Enga vunnet 3 av 5. Stjernen i bedre form enn Sparta og er i rute til å lande på 4 plassen. Viktige Dostie skadet tidligere denne uken, noen som vet hvor alvorlig det er?
Havner Sparta på 5 plass er jeg ikke 100% sikker på at Enga velger Frisk. Blir uansett et vanskelig valg for laget som havner på 3 plass. Frisk med seier på Hamar i siste runde sender Enga opp på 2 plass og Storhamar ned på 3 plass.
Hva velger Storhamar hvis de kan velge mellom Frisk og Stjernen?
Storhamar med 5 av 5 mot Stjernen, mens det pt. er 2-2 i kamper mellom Frisk og Storhamar.
|
|
kaffi
New Member
|
Post by kaffi on Feb 27, 2023 13:24:30 GMT 1
VIF har vunnet 4/5 kamper mot Frisk, kun første kampen de tapte mot dem(og VIF har styrket troppen voldsomt siden det, men frisk ikke har gjort noe særlig). Har hatt god kontroll på dem hele sesongen egentlig. Så er nok ikke noe vanskelig valg i mine øyne i hvertfall.
Stjernen slo VIF sist de var på jordal. Så unngår kanskje dem.
Sparta har vært vanskelige for VIF i ihvertfall 2 sesonger nå. Slo dem nå sist, men velger nok aldri Sparta over stjernen eller frisk.
|
|
|
Post by bekkevold on Feb 27, 2023 14:10:44 GMT 1
VIF har vunnet 4/5 kamper mot Frisk, kun første kampen de tapte mot dem(og VIF har styrket troppen voldsomt siden det, men frisk ikke har gjort noe særlig). Har hatt god kontroll på dem hele sesongen egentlig. Så er nok ikke noe vanskelig valg i mine øyne i hvertfall. Stjernen slo VIF sist de var på jordal. Så unngår kanskje dem. Sparta har vært vanskelige for VIF i ihvertfall 2 sesonger nå. Slo dem nå sist, men velger nok aldri Sparta over stjernen eller frisk. Stjernen har slått Vålerenga to ganger på Jordal denne sesongen, faktisk.
|
|
|
Post by MaxDelt on Feb 27, 2023 15:26:55 GMT 1
Stavanger og (høyst sannsynlig) Storhamar kommer til å ta seg greit av De Insolvente. Spenningen står i de to andre kvartfinalene. Det kan bli close race. Hvilke lag er insolvent? Ikke bruk begreper du ikke behersker! Det er vel på tide at du kommer deg videre enn å gjenta den samme antipati mot Lillehammer. Makan!
|
|
|
Post by mt on Feb 27, 2023 17:24:42 GMT 1
Stavanger og (høyst sannsynlig) Storhamar kommer til å ta seg greit av De Insolvente. Spenningen står i de to andre kvartfinalene. Det kan bli close race. Hvilke lag er insolvent? Ikke bruk begreper du ikke behersker! Det er vel på tide at du kommer deg videre enn å gjenta den samme antipati mot Lillehammer. Makan! Såpass…. Pust med magen og les gjerne litt stoisk filosofi - det funker. Har ingen som helst antipati mot Lillehammer( eller noen andre for den saks skyld ), men ingen sympati heller. Det viktigste er rettferdighet og likebehandling, og derfor burde de og MS ha blitt trukket poeng i inneværende sesong. Såpass mange poeng at en eller to av de klubbene sannsynligvis ikke ville ha spilt sluttspill. Vi får se hva forbundet lander på før neste sesong. Går de for en knallhard straff/sanksjon eller holder de fortsatt døra vidåpen for klubber som har en aversjon mot kalkulatorer? Det skal bli interessant å se hvilken presedens som skapes der. PS! I min bok er insolvent/insolvens noe i nærheten av å være betalingsudyktig for en kortere eller lengre periode, enten vi snakker om privatpersoner eller foretak. Er det en feil tolkning av ordet? Lykke til i sluttspillet.
|
|
|
Post by MaxDelt on Feb 27, 2023 18:22:46 GMT 1
Hvilke lag er insolvent? Ikke bruk begreper du ikke behersker! Det er vel på tide at du kommer deg videre enn å gjenta den samme antipati mot Lillehammer. Makan! Såpass…. Pust med magen og les gjerne litt stoisk filosofi - det funker. Har ingen som helst antipati mot Lillehammer( eller noen andre for den saks skyld ), men ingen sympati heller. Det viktigste er rettferdighet og likebehandling, og derfor burde de og MS ha blitt trukket poeng i inneværende sesong. Såpass mange poeng at en eller to av de klubbene sannsynligvis ikke ville ha spilt sluttspill. Vi får se hva forbundet lander på før neste sesong. Går de for en knallhard straff/sanksjon eller holder de fortsatt døra vidåpen for klubber som har en aversjon mot kalkulatorer? Det skal bli interessant å se hvilken presedens som skapes der. PS! I min bok er insolvent/insolvens noe i nærheten av å være betalingsudyktig for en kortere eller lengre periode, enten vi snakker om privatpersoner eller foretak. Er det en feil tolkning av ordet? Lykke til i sluttspillet. Lillehammer klarer nå sine økonomiske forpliktelser - og forhåpentligvis blir de gjeldfri til sommeren. Ergo de er IKKE insolvente lenger. Så til det store spørsmålet: hvor lenge skal du henge deg opp i Lillehammers misere? Bruk heller tida di på å få mer fantilhørighet til et lag! Ellers ønsker jeg deg en utmerket kveld!
|
|
|
Post by mt on Feb 27, 2023 18:37:49 GMT 1
Såpass…. Pust med magen og les gjerne litt stoisk filosofi - det funker. Har ingen som helst antipati mot Lillehammer( eller noen andre for den saks skyld ), men ingen sympati heller. Det viktigste er rettferdighet og likebehandling, og derfor burde de og MS ha blitt trukket poeng i inneværende sesong. Såpass mange poeng at en eller to av de klubbene sannsynligvis ikke ville ha spilt sluttspill. Vi får se hva forbundet lander på før neste sesong. Går de for en knallhard straff/sanksjon eller holder de fortsatt døra vidåpen for klubber som har en aversjon mot kalkulatorer? Det skal bli interessant å se hvilken presedens som skapes der. PS! I min bok er insolvent/insolvens noe i nærheten av å være betalingsudyktig for en kortere eller lengre periode, enten vi snakker om privatpersoner eller foretak. Er det en feil tolkning av ordet? Lykke til i sluttspillet. Lillehammer klarer nå sine økonomiske forpliktelser - og forhåpentligvis blir de gjeldfri til sommeren. Ergo de er IKKE insolvente lenger. Så til det store spørsmålet: hvor lenge skal du henge deg opp i Lillehammers misere? Bruk heller tida di på å få mer fantilhørighet til et lag! Ellers ønsker jeg deg en utmerket kveld! Bare til opplysning, dette er et debattforum. Da må det kunne gå an å ta opp Lillehammer og andre klubbers gjøren og laden og evt. det som måtte oppfattes som negativt eller positivt. Det er egentlig ikke stort mer kompleks enn det. Som nevnt før, så går ikke dette spesifikt på Lillehammer, dette er mer generelt, men for å forsøke å svare på det du mener er et «stort spørsmål».: La oss si at jeg gir meg en ukes tid etter at forbundet har konkludert da( må debattere utfallet litt også vettu ). Takk for tips om hva jeg bør bruke tida på. Skal ta det med meg videre… Ha en lun aften.
|
|
|
Post by daggen on Feb 27, 2023 19:46:56 GMT 1
VIF har vunnet 4/5 kamper mot Frisk, kun første kampen de tapte mot dem(og VIF har styrket troppen voldsomt siden det, men frisk ikke har gjort noe særlig). Har hatt god kontroll på dem hele sesongen egentlig. Så er nok ikke noe vanskelig valg i mine øyne i hvertfall. Stjernen slo VIF sist de var på jordal. Så unngår kanskje dem. Sparta har vært vanskelige for VIF i ihvertfall 2 sesonger nå. Slo dem nå sist, men velger nok aldri Sparta over stjernen eller frisk. Stjernen har slått Vålerenga to ganger på Jordal denne sesongen, faktisk. Enga velger ganske sikkert Frisk er helt enig det. Når det er sagt så har vell Frisk slått ut Enga de to siste gangene de har møttes i sluttspill, sist når Enga var kjempe favoritter som seriemester. Er mer drømmetenkning fra min side, men form og skadesituasjon til Sparta/Stjernen veid opp i mot "nytt trener team" og skadefritropp hos Frisk kan gjøre at vi unngår Enga(?). Som Frisk supporter er vell drømmescenarioet i morgen at vi vinner på Hamar, Sparta tar 4 plassen, Storhamar havner på 3 plass og Enga tar sølvmedaljen. Ser ikke helt hvordan/hvorfor Storhamar vil møte Frisk som de har 2-3 i kamper mot vs. Stjernen som de har slått 5 ganger denne sesongen. Mye synsing og desperate tanker fra min side....Sesongen for mitt kjære Frisk er mest sannsynlig slutt om 16 dager ish er jeg redd, uavhengig hvem vi møter i kvartfinalen.
|
|
|
Post by bekkevold on Feb 27, 2023 21:29:51 GMT 1
Stjernen har slått Vålerenga to ganger på Jordal denne sesongen, faktisk. .. men form og skadesituasjon til Sparta/Stjernen veid opp i mot "nytt trener team" og skadefritropp hos Frisk kan gjøre at vi unngår Enga(?). Stjernen har mest sannsynlig én mann ute i morgen og er #3 på formtabellen de siste 10 kampene - a poeng med Stavanger, og 3 bak Storhamar. Form og skadesituasjon? Kan godt være du har rett, men det er i så tilfelle ikke derfor.
|
|
kaffi
New Member
|
Post by kaffi on Feb 27, 2023 23:20:13 GMT 1
Er det mange på Frisk som er tilbake, som ikke har spilt andre av de tidligere kampene mot VIF? Har innrykk om at VIF har vært et av lagene som har slitt mest med skader i viktige spillere (ref Olsen, Solberg, Karterud, Craighead, Ahlholm og Partanen), såklart sett bort ifra hvor bred troppen deres er da.
|
|
|
Post by slasher on Feb 28, 2023 9:39:32 GMT 1
Er det mange på Frisk som er tilbake, som ikke har spilt andre av de tidligere kampene mot VIF? Har innrykk om at VIF har vært et av lagene som har slitt mest med skader i viktige spillere (ref Olsen, Solberg, Karterud, Craighead, Ahlholm og Partanen), såklart sett bort ifra hvor bred troppen deres er da. Nja, Frisk har som de fleste andre hatt spllere ute med skade fra tid til annen. Men de som har vært ute med langvarige fravær har spilt mot VIF tidligere i sesongen ja. Løken Pedersen, Girard og Geheb er vel de som har brukt mest tid skadet, og alle disse skal være tilbake nå. Utover det har jo enkelte vært ute i kortere perioder, men de aller fleste rapporteres å være klare nå, eller veldig snart. Og ja, det stemmer at Vålerenga også denne sesongen har slitt med en del langvarige skader. Når hele denne troppen er skadefri vil det være den bredeste troppen i sluttspillet, uten tvil.
|
|